Skip to content
PYYDÄ TARJOUS
Menu
close-icon-lq

Vahvat vuorovaikutustaidot rakentavat monimuotoisuutta

vuorovaikutus

Jokaisen esihenkilön toive on toimiva ja yhteen hiileen puhaltava tiimi. Julkisuudessa keskustelemme diversiteetistä ja sen jalkauttamisesta. Pohdimme monimuotoisuuden rakentamisesta. Mietimme, miten toteutamme toistemme arvostamisen ja kunnioittamisen ja hyväksymme erilaisuuden toisissamme. Ihmettelemme väärinymmärrysten määrää, syytämme kiirettä.   

Keskeisin menestystekijä menestyvän tiimin rakentamissa ovat tiimin keskinäiset vuorovaikutustaidot. Hyvä, kunnioittava ja arvostava kommunikaatio parantaa yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä, lisää luovuutta, edistää parempia työsuorituksia ja tuottaa tiimin jäsenille merkityksellisyyden tunteita.  

Moni esihenkilö miettiikin kysymyksiä; miten näitä  tiimin vuorovaikutustaitoja tulisi kehittää? Miten rakentaa tiimi hyvin voivaksi, toisiaan tukevaksi ja tuloksia tuottavaksi ryhmäksi? 

Avoimen ja kunnioittavan ilmapiirin luominen 

Avoin ja kunnioittava ilmapiiri on perusta tehokkaalle vuorovaikutukselle. Patrick Lencionin mukaan luottamus on tiimin toiminnan peruskallio, jonka päälle kaikki muut rakentuvat. Kun tiimin jäsenet tuntevat olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi, he uskaltavat jakaa ajatuksiaan ja ideoitaan avoimesti. 

Onko organisaatiokulttuurisi rakentunut luottamukselle? Sisältääkö näkyvä kulttuuri näennäistä luottamusta, mitä ihmisten toiminta kertoo? On hyvä ymmärtää, että luottamuksen rakentaminen alkaa johdosta. Tätä vastuuta johto ei voi välttää eikä kiertää. Johtajien tulisi näyttää esimerkkiä avoimesta ja rehellisestä kommunikaatiosta. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi omien virheiden myöntämistä ja palautteiden pyytämistä sekä vastaanottamista. Lisäksi on tärkeää, että kaikki tiimin jäsenet saavat äänensä kuuluviin ja että heidän mielipiteitään vilpittömästi arvostetaan. 

Erilaisten viestintätyylien ymmärtäminen 

Me jokainen ihminen olemme uniikki. Ajatuksena, että toista täysin samanlaista Annea ei maapallolla ole, on häkellyttävä. Ajatus tuottaa itsearvostusta ja mielihyvää. Niinpä meillä uniikeilla ihmisillä on omanlaisemme persoona ja käyttäytymis- ja viestintätyylimme – sekä tapamme. Hukutetaanko arjen kiireessä ymmärrys ihmisten erilaisuudesta; miten viestimme, otamme viestiä vastaan? Vai, lähdemmekö automaation kautta kommunikoimaan ihmisten kanssa samalla kaavalla? Ihmettelemme välillä, kuinka tämäkin asia voi olla niin vaikea? 

Koska tiimin jäsenillä on oma persoonallinen viestintätyylinsä, niiden ymmärtäminen ja huomioiminen parantaa vuorovaikusta merkittäväsi.  

Joillakin ihmisillä on suora ja selkeä viestintätyyli, kun taas toiset saattavat olla epäsuorempia ja varovaisempia. Toiset ovat nopeita, toiset haluavat tilaa miettiä ja pohtia. Tärkeintä on tunnistaa erilaiset käyttäytymistavat ja mukauttaa omaa kommunikaatiotyyliä erilaisten ihmisten kanssa.   

Erilaisten viestintätyylien ymmärtäminen voi myös auttaa välttämään mahdollisesti syntyviä väärinkäsityksiä ja konflikteja. Kun tiedät, miten tiimisi jäsenet mieluiten kommunikoivat, voit luoda tehokkaampia viestintästrategioita ja parantaa tiimin yhteistyötä. 

Pyri olemaan läsnä, kun kuuntelet 

Kuuntelu on yksi tärkeimmistä vuorovaikutustaidoista. Hyvä kuuntelija ei vain kuule, mitä toinen sanoo, vaan on myös aidosti kiinnostunut toisen ajatuksista, pyrkii ymmärtämään toisen ihmisen näkökulmia. Tämä vaatii läsnä olevaa kuuntelua, Mieti tilannetta arjessasi, olitko keskittynyt, esititkö kysymyksiä, kannustitko puhujaa ja kiititkö häntä hänen ajatuksistaan? 

Meillä kaikilla ihmisillä on tarve kuulluksi ja nähdyksi. Joten kuuntelun merkitystä ei voi liioitella. Kun tiimin jäsenet tuntevat, että heitä kuunnellaan, heidät nähdään ja heitä ymmärretään, he ovat todennäköisemmin motivoituneita ja sitoutuneita. Tämä luo positiivisen kierteen, jossa hyvä kuuntelu johtaa parempaan kommunikaatioon ja yhteistyöhön. 

Konflikteja ei pidä pelätä 

Valitettavasti konfliktit ovat aika ajoin väistämättömiä missä tahansa tiimissä. Avainasemassa on niiden tehokas ratkaiseminen tiimin toimivuuden kannalta. Konfliktien ratkaiseminen vaatii avoimuutta, rehellisyyttä ja kykyä nähdä asiat toisen näkökulmasta. Voidaankin ajatella, että luonnollinen nöyryys ihmisyyden kokemisessa tuottaa rakentavaa ja rakastavaa kulttuuria organisaation jokaiselle tasolle.  

Patrick Lencioni korostaakin, että terve konflikti on välttämätön osa tiimin kehitystä. Se auttaa tiimin jäseniä käsittelemään ongelmia ja löytämään parempia ratkaisuja. Oikea konfliktin purkaminen vapauttaa ihmisten voimavaroja, pientää pelkoja ja kehittää jokaisten jäsenen henkistä polkua.  Ajattele, mitkä valtaisat luovuuden lähteet aukeavat ja pursuavat.  

Vahvoilla vuorovaikutustaidoilla monimuotoisuus rikkaaksi 

Paljon keskustelua herättänyt monimuotoisuuden vahvistaminen on aina voimavara, joka rikastuttaa tiimin keskinäistä vuorovaikutusta sekä parantaa sen suorituskykyä. Erilaiset taustat, kokemukset ja näkökulmat tuovat mukanaan uusia ideoita ja ratkaisuja. Onkin yllättävää, että monimuotoisuuden arvostaminen vaatii kuitenkin tietoista ponnistelua ja avoimuutta.  

Ylen sisäinen, monimuotoisuuden valmennus. on saanut julkisuudessa monet erilaiset ajatukset liikkeelle. Moititaan, kehutaan ja paljon ajatuksia näiden välillä. Ja loppujen lopuksi on kyse erilaisuuden ymmärtämisestä ja hyväksymisestä. ”Minä en ole samanlainen kuin sinä”.  

Jään miettimään miksi tämän hyväksyminen on niin vaikeaa. Mitä me suomalaiset kannamme kulttuurissamme? 

Yhteenvetona toteankin, että hyvät vuorovaikutustaidot ovat avaimet monimuotoisuuden kehittymiselle. Miltä kuulostaisi, jos ottaisit tiimisi kanssa ensimmäiset askeleet vuorovaikutustaitojen kehittämisessä.  Neljä askelta kohti voimaannuttavaa olotilaa: tulla kuulluksi ja nähdyksi, kunnioitetuksi ja arvostetuksi. Näistä neljästä, ihmisiä kunnioittavasta vuorovaikutustavasta, olenkin jankuttanut valmennuksissani – monella eri tavalla.   

Minkä askeleen sinä otat ensimmäisenä? 

Jos tarvitset apua tiimisi vuorovaikutustaitojen kehittämisessä, me Novetoksella olemme valmiita auttamaan. Vuorovaikutustaitojen valmennuksissamme keskitymme kommunikaation ja kuuntelun merkitykseen työyhteisössä. Autamme yksilöitä ymmärtämään erilaisia viestintätyylejä ja -tarpeita sekä luomaan avoimen ja kunnioittavan ilmapiirin, jossa jokaisen ääni tulee kuulluksi. Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä matka kohti parempaa vuorovaikutusta! 

 

Tilaa blogimme