Skip to content
PYYDÄ TARJOUS
Menu
close-icon-lq

Laitetaan johtoryhmän vuorovaikutus kuntoon

Vuorovaikutus

Laadukas vuorovaikutus on välttämätöntä johtoryhmän yhteistyölle, päätöksenteolle ja oppimiselle. Nostan tässä esille tärkeitä vuorovaikutuksen kehittämisen näkökulmia ja toimenpiteitä. 

Ratkaistavia vuorovaikutuksen ongelmia 

Johtoryhmän vuorovaikutuksen ongelmat voivat johtaa mm. puhumattomuuteen, väärinkäsityksiin, yksittäisten jäsenten dominanssiin, ja lopulta laaduttomaan päätöksentekoon. Ongelmia voivat aiheuttaa puutteellinen tiedonkulku, erilaiset viestintätyylit ja heikko psykologinen turvallisuus. Näiden ongelmien tunnistaminen ja ratkaiseminen onnistuu objektiivisen havainnoinnin, fasilitoidun avoimen keskustelun ja pelisääntöjen sopimisen keinoin. 

Vinkki: Johtoryhmän kannattaa arvioida säännöllisesti omaa vuorovaikutustaan ja toteuttaa osuvia toimenpiteitä sen parantamiseksi. 

Johtoryhmän vuorovaikutuksen kehittäminen 

Johtoryhmän vuorovaikutuksen kehittäminen sisältää viestinnän rakenteiden ja sisältöjen parantamista (esimerkiksi päätösten valmistelu ja agendat) ja jäsenten vuorovaikutustaitojen hiomista (esimerkiksi aktiivinen kuunteleminen ja positiivinen haastaminen). Kun rakenteet tukevat laadukasta vuorovaikutusta ja johtoryhmän keskustelee positiivisen rohkeasti, on koossa eväät erinomaiselle vuorovaikutukselle.  

Vinkki: Säännöllinen palautteen antaminen ja vastaanottaminen kollegojen kesken on tärkeää vuorovaikutuksen jatkuvassa parantamisessa. 

Viestintä kuntoon vuorovaikutuksen perustaksi 

Johtoryhmän sisäinen vuorovaikutus vaikuttaa suoraan päätöksenteon laatuun. Kun viestintä on laadukasta, kaikki johtoryhmän jäsenet ovat tietoisia päätöksenteon kannalta tärkeästä informaatiosta. Tavoitteena on hyödyntää kaikkien johtoryhmän jäsenten ajatuksia ja näkemyksiä päätösten tekemisessä. 

Vinkki: On tärkeää että johtoryhmä arvioi ja kehittää sopivin väliajoin viestintäänsä varmistaakseen laadukkaaseen informaatioon perustuvat päätökset. 

Muutostilanteet edellyttävät laadukasta vuorovaikutusta 

Johtoryhmän tekemällä yhtenäisellä viestinnällä on ratkaiseva merkitys organisaation muutosten edistymiselle ja muutoksiin sitoutumiselle. Johtoryhmän tulee viestiä mm. muutoksen syistä, tavoitteista ja vaikutuksista johdonmukaisesti. Pelkkä yksisuuntainen tiedon jakaminen ei riitä, vaan sen lisäksi tarvitaan aktiivista vuorovaikutusta niiden kanssa, joita muutos koskettaa. Viestinnän suunnittelu johtoryhmän kesken on edellytys yhtenäiselle viestinnän toteuttamiselle. Tämä onnistuu parhaiten, kun johtoryhmän keskinäinen vuorovaikutus on laitettu ennalta kuntoon. 

Vinkki: Johtoryhmän on hyvä priorisoida muutosviestintää ja varata kokouksistaan riittävästi aikaa viestinnän suunnittelulle ja viesteistä saadun palautteen käsittelylle. 

 

Ota meihin yhteyttä, jos tarvitset apua johtoryhmäsi vuorovaikutuksen kehittämiseen tai haluat lisätietoja johtoryhmän erinomaisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksista. Me Novetoksella olemme valmiita auttamaan sinua ja organisaatiotasi menestymään.  

Tilaa blogimme