Saisiko olla positiivista johtamista?
Heti alkuun huomio, että positiivinen johtaminen EI ole ongelmien ja haasteiden lakaisemista maton alle vaan se on tietoinen valinta keskittyä vahvuuksiin ja mahdollisuuksiin. Positiivisessa johtamisessa tiedostamme ja hyväksymme ongelmat ja haasteet, puutumme niihin ja hoidamme ne asianmukaisella tavalla.
Mitä sitten positiivinen johtaminen on? Positiivinen johtajuus on kohtuullisen uusi lähestymistapa johtamiseen. Se pohjautuu positiiviseen psykologiaan. Taustalla on näkemys siitä, että onnellinen ja hyvinvoiva työntekijä on tuottava työntekijä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toteuttaa positiivista johtajuutta, koska kyseessä on enemmänkin lähestymistapa, ajattelutapa tai mindset.
Positiivista johtamista kuvaavat järjestelmällisyys ja systemaattisuus. Johtaminen perustuu vahvuuksille, joita tarkastellaan eri tasoilla. Näitä tasoja ovat työntekijöiden vahvuudet, johtajan omat vahvuudet sekä organisaation vahvuudet. Positiivisessa johtajuudessa huomiota suunnataan positiivisiin tunteisiin ja niihin myös kannustetaan. Myönteisiä tunteita pyritään vahvistamaan, jottei negatiivisuus ottaisi valtaa. Positiivinen johtaminen on arvostavaa johtamista, jossa huomataan hyvä ja tuodaan se myös esille.
Positiivisen johtajuuden piirteistä voidaan mainita myönteisyys ja can do -asenne. Toimintaa kuvaa epäitsekkyys ja toiminta on eettisesti orientoitunutta. Käyttäytymisen tasolla tämä näkyy positiivisen ilmapiirin luomisena, huomion kiinnittämisenä positiivisten ihmissuhteiden rakentamiseen tiimityön ja luottamuksen kautta sekä positiiviseen kommunikaatioon kannustamisena ja tuloshakuisuutena.
No entä sitten, mitä hyötyä tästä on? Positiivisten johtajuutta on tutkittu ja mm. Maligna, et al 2019 mainitsevat positiivisen johtajuuden hyödyksi työntekijöiden parantuneen hyvinvoinnin (työntekijät ovat onnellisempia ja innostuneempia, jopa luovempia), organisaation tuottavuuden sekä yksilöllisen suorituskyvyn parantumisen. Lisäksi positiivisella johtamisella voidaan rakentaa organisaatiokäyttäytymisestä toimivampaa. Tutkimuksissa on myös löydetty positiivisen johtajuuden yhteys kannattavuuteen sekä parempaan asiakaspalveluun.
Omaan johtajuuteen voi lisätä positiivisen johtajuuden elementtejä. Ohessa muutama käytännön vinkki:
- Huomaa hyvä. Kun työntekijä onnistuu ja huomaat kehittymistä, sano se ääneen
- Kiinnitä huomiota vahvuuksiin ja rakenna kehittymistä vahvuuksille. Tällöin myös vahvistat työntekijöiden minäpystyvyyden kokemusta, joka on tutkimusten mukaan yhdessä tavoitteen asetannan kanssa merkittävin suoritukseen vaikuttava tekijä
- Anna, vastaanota ja pyydä palautetta. Rakenna dialogista ja reflektoivaa palautekulttuuria.