Skip to content
Menu
close-icon-lq

Osaamisvajetta etätyöskentelyssä?

Etätyöskentelyä tukevia ohjelmia riittää. Monissa organisaatioissa on jo jonkin aikaa sitten siirrytty palaverissa käyttämään etäyhteyksiä. Skypet ja Teamsit alkavat olla useimmille tuttuja. Mutta ei kaikille. 

Etenkin pitkän työuran omaavat ovat tottuneet tekemään työtä tavallaan. Palavereissa ollaan fyysisesti läsnä ja asiat puhutaan kasvotusten. Organisaatiot ovat antaneet ainakin peruskoulutuksen eri sähköisiin työvälineisiin, mutta se ei ole kaikille riittävää. 

”Olen tehnyt työtäni vuosikymmeniä. Olen ollut hyvä työssäni. Nyt tuntuu, että en osaa mitään.” Tällaisessa tilanteessa palaverit sähköisillä välineillä voivat tuntua ahdistavilta. Oma ammatti-identiteetti saa pahan kolauksen. Osaamista tai osaamattomuutta joutuu piilottelemaan. Silloin haluaa eristäytyä muista ja ryhtyä tekemään työtään entistä itsenäisemmin. Osaamisesta puhumisesta tulee helposti kielletty aihe. Virheet lisääntyvät ja työyhteisössä ryhdytään arvioimaan toisia selän takana.  

Työssä oppiminen on paras keino lisätä yhteistä osaamista. Kyllä pitäisi osata-asenne tuntuu syyllistävältäeikä vie osaamista eteenpäin. Aina voi oppia lisää ja uutta-asenne ja oman osaamisen ääneen sanoittaminen auttavat. 

Jos esimiehenä tunnistat, että ryhmässäsi saattaa olla henkilöitä, jotka ovat epävarmoja sähköisten välineiden osaamisestaan, kokeile seuraavia keinoja: 

  • Sanoita tilannetta ääneen:

    Voi olla, että monille tuntuu vieraalta pitää palaveria näin verkon kauttaOhjelman käyttö ja ominaisuudet eivät ole tulleet tutuiksi. Se ei haittaa, opetellaan yhdessä. Ne, joille ohjelma on tuttu, niin antaisitteko meille muille vinkkejä?” 
  • Puhu ääneen ja näytä, mitä teet. Aloita helpoista kysymyksistä:

    Avaan tähän valkotaulun (Skype). Jokainen voisi kirjoittaa lauseen, millä mielellä tuli tähän palaveriin. Oikeassa laidassa on kynä-painike. Klikkaa sitä ja kirjoita valkotaululle. Löytyikö? 

    "Kerrotaan kaikki, mitä mieltä ollaan. Käytetään tähän ilmaisuun hymiöitä. Ne näkyvät siinä alapalkissa. Valitse sieltä hymiö, joka parhaiten vastaa mielipidettäsi.
  • Sano ääneen, jos olet itse epävarma:

    Mistä saikaan esille esityksen siinä muodossa, että kaikki pääsevät kommentoimaan? 
  • Kysy tunnetiloja, viimeistään palaverin lopuksi:

    Miltä palaveri näin sähköisesti tuntuu? Mihin kaipaat selvennystä? Treenataanko kahdestaan tämän jälkeen? 

Kun ryhmäsi ei ole valtava: 

  • Lyhyt kuulumiskierros alussa avaa kaikkien äänikanavat ja puheenvuoron ottaminen on sen jälkeen helpompaa. 
  • Varmista, että kaikki sanovat jotain. Tee ainakin yksi kierros, jossa kaikki kommentoivat:
    Maija, sä kommentoit viimeksi. Kenelle heität pallon, kuka jatkaa? 
  • Isoilla ryhmillä käytä keskustelu/chat-ominaisuutta.

Hidas aloitus vie asioita nopeasti eteenpäin.  

 ------

Me Novetoksella haluamme auttaa. Taklaataan tämä poikkeustilanne yhdessä. Me Novetoksella huomioimme tilanteen herättämät tunteet ja ajatukset, rakennamme yhteisöllisyyttä ja psykologisen turvallisuuden ilmapiiriä, joka vahvistaa sopeutumiskykyänne poikkeustilanteessa ja nostaa haastavassakin tilanteessa esille yhteisönne vahvuudet. Huolehdimme ennen kaikkea terveydestä ja järjestämme valmennuksia myös etänä. 

Otathan rohkeasti yhteyttä:  

Eeva Pitkänen

FM, Certified Business Coach (ACC), psykodraamaohjaaja, työnohjaaja, Enneagrammiohjaaja (ETNT)

eeva.pitkanen@novetos.fi 

 +358 40 828 0113

 

Kirjoittaja Eeva Pitkänen on vuorovaikutuksen ammattilainen, jonka ydinosaamisalueita ovat ryhmien johtaminen toimiviksi tiimiksi, vaikuttava vuorovaikutus, roolien tasapaino sekä työidentiteetin vahvistaminen. Eeva hyödyntää ratkaisukeskeisyyttä, sosiometriaa, toiminnallisia menetelmiä ja huumoria. Eevan käyttämät valmennusmenetelmät ovat erityisen tärkeitä, kun haasteena on yhteistyön toimivuus, kun muodostetaan uusia ryhmiä tai, kun halutaan löytää yhteisiä toimivia toimintamalleja tai luoda yhdessä uutta kulttuuria.

 

Tilaa blogimme