Johtaja, kanna vastuusi ja rakenna organisaatioosi hyvä uusi arki!
Hyvä johtaja,
Mitä ilmeisimmin sinunkin organisaatiosi toimii uudella tavalla pandemian ollessa ohi. Miten muutos tätä uutta kohti on näkynyt organisaatiossanne viimeisten 14 kuukauden aikana?
Hajautetun työn vakiintuessa yksilöiden, tiimien, yhteisöjen ja verkostojen vuorovaikutus tulee muutamaan lopullisesti muotoaan. Johtajana sinulla lienee jokin ajatus siitä, miten organisaatiosi parhaiten toimii. Minkälainen on sinun visiosi ja suunnitelmasi tarkoituksenmukaisen työskentelyn edellytysten varmistamiseksi?
Me ajattelemme, että johtamisen yksi tärkeimmistä tehtävistä on varmistaa hyvät eväät turvalliselle ja rohkealle vuorovaikutukselle. Sillä, jos emme tarvitse vuorovaikutusta työmme tekemiseen, mihin organisaatiotamme silloin tarvitaan? Työ voi silloin tulla tehdyksi muissakin rakenteissa.
Valtaosa työstä tulee olemaan jatkossa yhdistelmä toimistoissa, kodeissa ja väliaikaisissa työpisteissä työskentelyä. Osa vuorovaikutuksestamme on jatkossakin reaaliaikaisia kohtaamisia. Lisäksi merkittävä osa työstä tulee olemaan ajasta riippumatonta ja virtuaalista, työntekijöiden itse rytmittämää työskentelyä. Millaista vuorovaikutusta juuri teidän organisaationne toiminta edellyttää?
Kaikki ei kuitenkaan muutu: Organisaatiosi asiakaskokemus, henkilöstökokemus ja innovaatiot syntyvät jatkossakin ihmisten vuorovaikutuksessa. Yhdessä toimimisen edellytykset ovat edelleen ratkaisevia organisaatiosi menestymiselle. Hyvä uusi arki on sellaista, jossa ei ole esteitä yksilöiden ja tiimien mahdollisuuksille yhdistää osaamisensa asiakkaan parhaaksi. Muutos on väistämätön, päätätkö tarttua mahdollisuuteen vai seurata edelläkävijöitä?
Uudistuminen on vaikuttavinta räätälöitynä, ei kopioituna: hyvässä uudessa arjessa on välttämätöntä, että henkilöstösi kokee turvalliseksi ja merkitykselliseksi tehdä parhaansa, oppia ja osallistua uuden työn erilaisissa muodoissa ja yhdistelmissä. Miten sinä johtajana aiot nyt toimia?
Tässä muutama kysymys, joilla pääset alkuun hyvän uuden arjen rakentamisessa:
- Ketä teillä on töissä: mikä sai heidät valitsemaan ja jäämään juuri teidän organisaatioonne?
- Miten määrittelet oman lisäarvosi organisaatiollenne, mikä on sinun perustehtäväsi? Miten olet päätynyt juuri tähän päätelmään?
- Miten juuri teidän organisaationne voisi jatkossa toimia, jotta homma toimii ja asiakas tulee kohdatuksi, kuulluksi ja palvelluksi?
-> Mikä on ensimmäinen asia, johon tartutte?
Jos innostuit tai kiinnostuit – tai ärsyynnyit, ota yhteyttä! Olemme mielellämme apuna hyvän uuden arjen rakentamisessa juuri teidän organisaatioonne.
Jukka Mannermaan kokemus johtamisen kehittämisestä ja muutosten johtamisesta antaa hänelle erinomaiset eväät tukea, kannustaa ja haastaa asiakkaita ajattelun uudistamiseen, uusien mahdollisuuksien näkemiseen ja muutoksen rohkeuteen. Jukassa yhdistyy johtamiskokemus, syvä ihmisymmärrys ja valmennusosaaminen. Hän toimii yritysten ja julkisen hallinnon johtamisen, johtamiskulttuurin ja esimiestyön kehittäjänä.