Skip to content
PYYDÄ TARJOUS
Menu
close-icon-lq

Konfliktit johtoryhmän työn suolana

konflikti

Jokaisessa terveessä työyhteisössä ja tiimissä syntyy konflikteja. Mielipiteet ja näkemykset ovat yksilöllisiä, ja niiden on syytä tulla esiin, kun päätetään toiminnan suunnasta ja toimenpiteistä. Jos näin ei olisi, hukataan kosolti resursseja ja yhteistä aikaa. Konfliktiton yhteisö on oikeastaan aika sairas. 

Johtoryhmien työssä konfliktien tunnistaminen ja niiden avoin ja rakentava käsittely on ratkaisevan tärkeää tehokkaan johtamisen ja päätöksenteon kannalta. Tässä on kolme näkökulmaa erityisesti johtoryhmiä koskien sekä suositukset niiden käsittelemiseksi: 

Moninaiset näkökulmat ja innovaatio: 

Johtoryhmät hyötyvät erilaisista näkökulmista, koska niiden jäsenillä on monipuolista asiantuntemusta ja taustaa. Tämä moninaisuus voi edistää innovointia ja kypsempää, laajat vaikutukset huomioon ottavaa päätöksentekoa. 

Kannusta siis avointa keskustelua ja luo kulttuuri, jossa kaikkien jäsenten mielipiteet ovat tervetulleita. Ota riittävästi yhteistä aikaa keskusteluun eri näkemyksistä ja käytä fasilitointitekniikoita varmistaaksesi, että kaikkien äänet tulevat kuuluviin. 

Yhtenäisyys ja strateginen suunta: 

Johtoryhmien konfliktit johtuvat usein erimielisyyksistä strategisesta suunnasta ja prioriteeteista. Tämä on luonnollista, mutta sitä on hallittava yhtenäisyyden ja strategian toteuttamisen varmistamiseksi. 

Aseta selkeät tavoitteet ja jaettu visio. Käytä strategisia suunnittelusessioita pitkän aikavälin tavoitteiden yhteensovittamiseen ja tarkista nämä säännöllisesti tarpeen mukaan. Varmista, että keskustelut keskittyvät organisaation missioon ja arvoihin. 

Roolien selkeys ja vastuut: 

Epäselvät roolit ja vastuut voivat johtaa konflikteihin johtoryhmissä. Selkeä roolijako auttaa minimoimaan väärinkäsityksiä ja päällekkäisiä vastuita. 

Määrittele selkeästi jokaisen johtoryhmän jäsenen roolit ja vastuut. Yhteisesti määritelty rooli- ja vastuumatriisi johtoryhmän työssä (ei siis vain kunkin jäsenen omien vastuualueiden osalta) saattaa olla tässä hyvänä apuna. Tarkista ja säädä näitä rooleja säännöllisesti organisaation kehittyessä. 

Konfliktien hallitsemiseksi tehokkaasti johtoryhmien tulisi keskittyä seuraaviin toimiin: 

  • Hankkikaa yhdessä osaamista tehokkaista viestintätavoista, erilaisten näkemysten käsittelemisestä rakentavasti sekä valmiuksia, jotka keskittyvät konfliktien ratkaisun taitoihin. 
  • Edistäkää kunnioituksen ja luottamuksen kulttuuria: Rakentakaa perustaa keskinäiselle kunnioitukselle ja luottamukselle tiimissä. Onko johtoryhmäläisillä aikaa tutustua toisiinsa niin, että he ymmärtävät toistensa hyvät motiivit? 
  • Hyödyntäkää ulkopuolisia fasilitaattoreita: Tilanteissa, joissa konfliktit ovat syvälle juurtuneita, harkitkaa ulkopuolisten fasilitaattoreiden tai valmentajien käyttämistä tarjoamaan puolueetonta näkökulmaa ja välittämään keskusteluja. 

Näitä näkökulmia käsittelemällä johtoryhmät voivat hyödyntää erilaisia näkökulmia ja samalla varmistaa strategisen yhtenäisyyden ja roolien selkeyden. Tämä lähestymistapa auttaa hyödyntämään konflikteja organisaation kasvun ja innovoinnin edistämiseksi. 

Tilaa blogimme