Kyseessä on yksi positiivisen pedagogiikan taustaoletuksista, joita Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos käyttää tutkimuksessaan päiväkoteihin ja kouluihin liittyen. Samoja taustaoletuksia voisi käyttää tutkittaessa oppimista työyhteisöissä. Uuden oppiminen on ajankohtaista lähes kaikilla toimialoilla.
Miksi ei siis helpotettaisi aikuistenkin oppimista?
Näistä taustaoletuksista saa kätevästi huoneentaulun kaikille työpaikoille. Korvaa vain sana lapsi aikuisella ja päiväkoti työyhteisöllä. Alkuperäiset sanat ovat sulkeissa.
(Kumpulainen, Mikkola, Rajala, Hilppö, Lipponen, 2014: Positiivisen pedagogiikan jäljillä)
Perustarpeemme ovat samat niin aikuisilla kuin lapsilla. Työyhteisöjen ilmapiiriä on aivan mahdollista parantaa sellaiseksi, että uusia asioita kohtaan herää kiinnostus, toimintaa halutaan kehittää ja omia vahvuuksia hyödyntää. Tässä johtajat ja esimiehet ovat vaativan tehtävän edessä.
Miten tukea myönteistä toimintakulttuuria ja dialogisuutta? Miten tunnistaa ja vahvistaa myönteisiä tunteita? Miten hyödyntää kunkin vahvuuksia? Haastavinta on luoda ymmärrys, että kaikki tämä on koko työyhteisön yhteinen tehtävä, ei pelkästään johtajien ja esimiesten.
Työpaikoillamme voisimme olla siis kuin lapset – iloisia, innostuvia, oppivia. Ja kuitenkin ensisijaisesti aikuisia. Eläköön ihmisyys!
Eeva Pitkänen
Novetos Oy 22.5.2015